woensdag 15 november 2017

Arie van den Berg -- Theotrauma

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
dbnl
bio'tje
nrc-recensies








• Arie van den Berg ontving in 1970 de Reina Prinsen Geerligsprijs voor zijn dichtbundel Mijn broertje kende nog geen kroos. Zijn gedicht 'IJsvogel' stond op het laatste Nederlandse bankbiljet van tien gulden.



Theotrauma

vannacht ontmoette ik, droomt Smit, de vis
die moeder aarde op zijn rug torst: watervlug
maar Keltisch zong-ie met een hels accent

ik ken die lokstem uit balladen van de meerman, sloot
mijn oorschelp en bedacht: was dit de prooi
van haringkoning, palingprins? in hoeveel moten?

niet veel zaaks zo'n wereld op je tong, of smaakt
zo m'n eigen geweten...? ik zwom, voorbij die vis
over de horizon, en zag de aars van Vuurland

aardedonker, verder durft geen mens, geen terug-
weg daar. Nog dreunt boven mijn hoofd die stem
: alweer een die het niet geloofde!


Arie van den Berg (1942)
uit: Mijn broertje kende nog geen kroos (1970)




• Arie van den Berg legt een balpen op de vloer. Daaroverheen, loodrecht, een sigaartje. Dan zegt hij:
De balpen is de spoorlijn Den Haag-Leiden, de sigaar is de autoweg Den Haag-Leiden. Die staan dus loodrecht op elkaar. Vanuit een helikopter zie je natuurlijk de bochten die verderop in de weg zitten, maar als je precies bij die overgang staat zie je die niet. Wat is nu een literaire daad? Dat is het isoleren van dat kruispunt, en het presenteren als een windroos met tweemaal zuid en tweemaal noord.




• Het wabbendste stripblad van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen