dinsdag 23 april 2013

Bart Moeyaert -- Iemands lief

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* dbnl
* website
* bloemlezinkje





Iemands lief (fragment)

Iemand die alles
in het meervoud heeft,
en hele dagen over
hebbedingen praat,
lijkt rijk, maar is in feite
arm als de straat,
zeker als het enige wat telt
datgene is wat je had
en nog steeds mist.
Benjamin leek veranderd,
maar vanbinnen zat een man
die ongeveer onafgebroken dacht:
ik heb me zo verschrikkelijk vergist
en – oh – is er een weg terug?

Ik wil weer languit liggen.
Zondagmorgen.
Onder dekens.
In het gras.
Naar de school
met de klok
in de toren.
Geur van krijt
en natte jassen.
De nieuwe juf heet Fiorina
en haar adem ruikt naar snoep.
En het bad dampt.
En de thee trekt.
En de oven zoemt.
Straks smelt de boter
op het brood.
De buurvrouw
zingt aaiwofjoe
in de zon.
En onze hond
huilt naar de maan,
maar verdrietig
is hij niet.
Hij niet.
M’n lief, m’n lief en ik,
wij leken niks te hebben.
Nu weet ik wat we hadden.
Alles.
Ik die alles heb,
heb niks.


Bart Moeyaert (1964)
uit: Iemands lief (2013)






= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten