zondag 23 februari 2014

Leo Vroman -- Dat moet kunnen & Waarom altijd weer

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* dbnl
* Vroman foundation
* bloemlezinkje
* interview

Foto: Keke Keukelaar






Dat moet kunnen

Ik zal straks moeilijk wennen
mij aan mijn zo volmaakt
verdwenen menselijk naakt
te doen herkennen.

Dus wikkel mij, lieve Ruimtetijd,
in lagen rond mijn strak gewaad,
desnoods met bloemetjes, maar laat
een gaatje voor de Eeuwigheid.

Gedachten zoals deze
stromen dan bij mij binnen
en klateren luid

in mijn luchtledig wezen
dat ze in zachte zinnen
vol inhoud uit.

1 januari 2012



Waarom altijd weer

Waarom is het altijd
zo donker in mijn dromen
en moet ik de weg weer kwijt
hoe uit een lab of uit een kamp
naar huis te komen
en de grootste ramp
is de werkelijkheid,
altijd, altijd
als ik toch nog mag ontwaken
om je warm en helemaal en
levend aan te kunnen raken?

Is het om telkens weer en
weer de wrede les te leren
hoe ik alleen de dood in dwaal en
terug kan keren?

14 april 2012


Leo Vroman (1915-2014)
uit: Die vleugels (2013)








= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten