dinsdag 7 maart 2017

A. Marja -- Het huwelijk & Homo sapiens

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

artistiek bureau
over 'het huwelijk'
bwn
dbnl
wikipedia






A. Marja zou vandaag 100 zijn geworden.


Het huwelijk

Ik heb je alles gegeven:
een gedicht, mijn maandsalaris
en een kind; wil je nu even
kijken of het eten klaar is?

uit: Van mens tot mens (1948)


Homo sapiens

Ik ben bijna mens
en leef daarnaar,
ik ben altijd intens
wat ik ervaar:

ik ben het blik
dat wordt gedeukt

ik ben het lid
dat zich verstuikt

ik ben de wat bedaagde
maagd
die honger heeft
en naaiwerk vraagt

ik ben de pater
die het zaad
als flater
van je ziel verstaat

ik ben de knots
en het geheime wapen
ik ben de trots
ik ben de kots
en ik ben uitgeslapen

ik ben de traît d’union
van moederslijm en snot
naar een steeds on-
geboren god –

ik ben
het aapje mens
ik ben
de homo sapiens


A. Marja (1917-1964)
uit: Zich lekker voelen (1957)



• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten