vrijdag 6 augustus 2010

Prudens van Duyse -- Op 't land

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =





Prudens van Duyse

* wikipedia * dbnl
* Lofdicht op de Nederlandsche taal





= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =



Op 't land

Lieve, zie dat lindeloover
Klimmen om mijn kleemen huis.
't Spreidt er koelte en geuren over,
Verre van het stadsgebruis.
Enkel schalt daar 't vogelliedje,
Enkel suizelt daar het rietje,
Enkel ruizelt daar het vlietje
Sluimring op het mos, u toe.
Enkel klinkt er 't herdersrietje,
Of 't geloei der gladde koe.
O, daar wilde ik met u leven,
Met u, en ons lievend kroost;
Daar, me reeds naar 't veld begeven,
Vóór nog de eerste schemer bloost.
Na we de onzen zeegnend kusten,
En de zorg in sluimer susten,
Zou mij de avond met u lusten,
Stil bij de opgeklommen maan,
En ik wilde eens met u rusten,
Ginder, waar die kruisen staan.


Prudens van Duyse (1804 - 1859)



* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten