zaterdag 15 januari 2011

Anthonie Donker -- De zieke

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* dbnl
* wikipedia









De zieke

Niet ver van huis hoorde ik een smalle beek
zacht in zichzelve zingen van een teeder
en ver geluk, dat mij bereikbaar leek.
Ik luisterde en liep verlangend mede,

en vroeg mij af, waarop dat lied geleek,
doch werd vermoeid en legde mij toen neder.
Een stem verruischte door de snelle beek:
"Gij ziet uw vader noch uw moeder weder".

En toen ik omzag, lag ver achter mij
het kleine huis, verloren en vergeten,
en een gestalte wenkte nog naar mij.

Maar uit de blauwe golven van de Lethe
zong nu de dood helder en zeer nabij:
"Gij zult van alle dingen niets meer weten".


Antonie Donker (1902-1965)
uit: Grenzen (1928)





= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten