zondag 19 februari 2012

Frederik van Eeden -- Herleving

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




* genootschap
* dbnl
* wikipedia
* kb





Herleving

Ik voel het, ja! zij is mij weergegeven
de zaligheid, die 'k nimmer had verwacht,
Ik voel haar heerlijk in mijn borst herleven,
haar oude, wonderzoete tovermacht.

Het was zo duister hier, van bange dromen
verviel mijn moede geest in doffe rust,
Goddank! de fee des lichts is weergekomen
en heeft mij uit die droeve slaap gekust.

Haar gloed vervult mijn hart, mijn ganse wezen,
en dubbel schoon lacht mij het leven aan.
Het is mij of ik uit de dood herrezen
een ander, beter leven in mag gaan.

Gelijk de lentezon na wintertijden
heel de aard vervult met warmte, licht en gloed,
zo wekt de liefde mij uit smart en lijden
en met haar keert weer de oude levens-moed.

O wereld, lang en droef heb ik geweten
hoe doods en leeg gij zonder liefde zijt
maar de oude beelden zijn verbleekt, vergeten
en om mij heen is 't blijde werklijkheid.


Frederik van Eeden (1860-1932)
uit: Jeugdverzen (1926)







20 februari 1902
Goede, diepe slaap. Maar een droom met hevige discussies met Herman Gorter. Hij was een klein poppetje en ik eindigde in woede met hem stuk te breken.
- Frederik van Eeden, Dromenboek


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

1 opmerking:

  1. Beste,
    Ik weet niet of mijn vorig berichtje is aangekomen omdat ik nu opnieuw hiernaartoe doorverwezen wordt.
    Mijn vraag was of het niet mogelijk zou zijn om op uw blog een zoekfunctie te plaatsen om gemakkelijker gedichten terug te vinden. Nu moet men op goed geluk op een jaar en een maand klikken om te kijken welke pareltjes erin verscholen zitten.
    Mvg,
    Koen Ooms

    BeantwoordenVerwijderen