zondag 15 maart 2015

Sasja Janssen -- Misschien dacht men dat ik een bloem verborg

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* website
* querido








Onderstaand gedicht zocht Sasja Janssen uit uit de onlangs verschenen speciale uitgave Alledaagse ergernissen, waarin zijzelf en Eva Gerlach gedichten schreven bij 50 foto’s van dingen als hagelslag in de boter en een verkeerd opgehangen wc-rol, gemaakt door Bianca Sistermans.




Misschien dacht men dat ik een bloem verborg

Ik bezit weinig, maar gauw genoeg te veel
van leegte houd ik, dingen groot of klein hechten zich te graag
het enige wat ik meenam is een diner uit de vrieskist
laatste peren in wijn uit de tuinen van een huwelijk waar de bloesem
elk jaar lichtzinnig tierde.

Misschien dacht men dat ik dwaze bloemen droeg

want de keisnijder met zijn mes waarmee je haring kaakt
ik heb er geen besteld, maakte mij vrolijk, tot mijn blik blank werd
en ik zag wat hij wilde roven: niet de meest blauwe bloemen
die mij denken, maar de mogelijkheid van stof en scheuren en gevouwen
licht te houden, hoekjes duisternis, smerige rivierlijnen op een raam.

Ik mocht het keitje even vasthouden: donkergrijs gedrenkt in sterrenregen
zoals ik ze vroeger wel vond in de verlaten tuinen.


Sasja Janssen (1968)









• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten