zondag 6 september 2015

Martinus Nijhoff -- De wolken

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* kb
* dbnl
* wikipedia
* ing
* graf








Poëzierecensent Dieuwertje Mertens* selecteert deze week iedere dag een van haar favoriete gedichten uit Poëzie voor vrouwen en Gedichten voor mannen, twee bloemlezingen die door haar en Chrétien Breukers werden samengesteld. Vandaag als eerste: Martinus Nijhoff.


“Wie herinnert zich niet zo’n mooie lange zomerdag in z’n jeugd, waarop je op je rug lag te kijken naar de schaapjeswolken die voorbij dreven? Een ontroerende gedicht over kijken en (in de verte) zien.”



De wolken

Ik droeg nog kleine kleeren, en ik lag
Lang-uit met moeder in de warme hei,
De wolken schoven boven ons voorbij
En moeder vroeg wat ’k in de wolken zag.

En ik riep: Scandinavië, en: eenden,
Daar gaat een dame, schapen met een herder -
De wond’ren werden woord en dreven verder,
Maar ’k zag dat moeder met een glimlach weende.

Toen kwam de tijd dat 'k niet naar boven keek,
Ofschoon de hemel vol van wolken hing,
Ik greep niet naar de vlucht van ’t vreemde ding
Dat met zijn schaduw langs mijn leven streek.

Nu ligt mijn jongen naast mij in de heide
En wijst me wat hij in de wolken ziet,
Nu schrei ik zelf, en zie in het verschiet
De verre wolken waarom moeder schreide -


Martinus Nijhoff (1894-1953)




* Dieuwertje Mertens is poëzierecensent voor Het Parool. Samen met Chrétien Breukers stelde ze de bloemlezingen Poëzie voor vrouwen en Gedichten voor mannen samen. In januari 2016 verschijnt hun bloemlezing Dichters uit de bundel. In dit overzicht van de hedendaagse Nederlandse, Vlaamse, en Afrikaanse poëzie zijn de meest recente periode en de vernieuwingen in kaart gebracht. Ook toont de bloemlezing hoe dichters zich tegenwoordig steeds meer buiten de bundel profileren en welke weerslag dat heeft op de poëzie.










• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten