maandag 3 april 2017

Wim Brands -- Zo herinner ik me & Ruimtevaart

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

dbnl
wikipedia
npe
verzameld








Een jaar geleden overleed Wim Brands.



Zo herinner ik me

Zo herinner ik me de voddenkoopman
van de overkant. Ik was in deze ontvolkte
buurt zijn laatste klant.

Zittend aan het raam zie ik nog zijn volle kar staan.
Midden op de weg. Hoor zijn roep. Wat vrolijk
en somber stemt, want

als ik er niet meer ben, wie herinnert zich
dan zijn stem?


*


Ruimtevaart

Mijn grootouders geloofden niet dat een mens
op de maan kan lopen. Verzonken bij
de mogelijkheid van daar wonen

in stilzwijgen. Mijn grootvader zag als kind
bij het inspecteren van zijn strikken
eens een engel vallen.

Hij had haar gekalmeerd en verteld dat
een van zijn eenden het vliegen
ook was verleerd.

Mijn ongeloof beantwoordde hij
met schouderophalen en zei
dat ik te jong was

om het verschil te begrijpen tussen
vruchteloos opstijgen en
noodgedwongen

afdalen.


Wim Brands (1959-2016)






• Speel het gedichtenspel
• Het leukste stripblad van Nederland: Zone 5300

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten