donderdag 6 september 2018

Peter Holvoet-Hanssen -- De mezenman & Toegankelijk gedicht

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

website
dbnl
wikipedia
meander
het land van Music Hall









De mezenman

hej daar is de mezenman
naakt geboren in de beek
hij fluit naar ons
wij fluiten hem na

hej hej we zien hem paren
met de aarde
vindt het vossenbrood
op het vergeten pad

hoj vrouwtje hoj
zwiep van tak naar tak
zalig die van het ruisen weet
en ons meesjes niet vergeet


*


Toegankelijk gedicht
zoals de reuzin door het water waadt

geef mij warmte en wifi
vertel dan pas bij ijzerkruid
met stevige stengel veerkrachtig tongblad
de Legende van de Witte Slang
de Legende van de Blauwe Slang
geen goedgekeurd engagement
of onschadelijke melkschuimauthenticiteit
bespaar mij de spruw de herkenbaarheid

ik ben geen man ik ben geen vrouw
ik ben niet licht ik ben niet donker
ik ben niet of het leven of de dood
ik ben het kleine en in het kleine groot
ik ben het gapend gat in het geflonker
ik ben geen toeval of geen toeval
ik breek mij af en bouw mij op
ik ben niet God hij zit op de pot
ik ontplooi mij in u gij zijt in mij
in de schatkaart de scheur de vouw
ik beweeg maar ik beweeg niet
ik ben de vreugde het verdriet
het spectrum van snoek tot roek
ik ben niet goed ik ben niet kwaad
ik kom bij elke opening te laat
ik kom voor het woord voor de daad
is dat vóór de daad of voor de dààd
gij zijt gebeten komt het niet te weten
dit is het blauwboek dat niet bestaat

warmte en wifi een zeldzaam gezonde
bries van stilte zwijg liever zwijg toch
tot in het negende octaaf


Peter Holvoet-Hanssen (1960)
uit: Blauwboek. Gedichten voor de grote reuzin (2018)



• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten