woensdag 13 oktober 2010

Geert van Istendael -- De dichter

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* wikipedia
* dbnl
* Sociale zekerheid







= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




De dichter

Mijn verzen zijn zo dun als dit papier,
mijn letters, sporen in de sneeuw die smelt.
Ik ben de dichter. Dichters? Ach,
dat zit te rijmen in fluwelen kamers,
ze zijn te koop voor drank en zilvergeld.

Ik ga het huis uit. Loop de bedelaars voorbij.
De lucht is rauw. Zij knielen voor de god
Barmhartigheid. Die god is dood. Ik buig
voor een godin in stervensnood. Zij heeft
een warme boezem, brede armen, zij kon
omhelzen, voeden. Haar naam is Solidariteit.

De vingers van de dichter schrijven raadsels
op rimpels, dove oren, stramme handen.
Ons wacht de donkere poort, ons allemaal.

Er waait een koude wind. Vertel, wat is er gaande?
Vertel vooral het sprookje
dat deze nieuwe eeuw vergeten wil,
een groot verhaal van Solidariteit.

Vertel mij van sociale zekerheid.


Geert van Istendael (1947)
uit: Sociale zekerheid (2010)






* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten