woensdag 27 oktober 2010

J. Bernlef -- De kleur

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* kb
* website
* wikipedia

* Kanttekeningen



= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




De kleur

Mijn verleden, vastgelegd in foto's met kartelrandjes
heeft nooit kleur gekend, in grijstinten tonen zij een bestaan
steeds verder van mij vandaan, ik kijk ernaar
probeer de kleur te raden van het tuinhek waar
ik toen tegen leunde. De lucht is blauw, dat weet ik zeker.

Zou de kleurenblinde hebben gemerkt hoe
technicolor de beelden in de bioscoop
deed opbloeien, het moet haast wel
de wereld raakte voor hem steeds verder uit het zicht
hij wist dat hij het anders zag.

Kleurenfoto's stellen mij teleur
het is allemaal net echt, niet wat ik wil;
liever kijk ik naar die grijze beelden
ze kleuren mijn denken tot de dag van vandaag.


J. Bernlef (1937)
uit: Kanttekeningen (2010)





* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

1 opmerking:

  1. Een prachtige bondige beschouwing over herinneren van de meester van de zintuiglijke waarneming.

    Mensen met synesthesie 'kleuren' letterlijk hun herinneringen. Lees hun verhalen en de neuropsychologische verklaringen in het boek 'Gekleurd verleden' http://www.gekleurdverleden.nl


    Cretien van Campen

    BeantwoordenVerwijderen