woensdag 18 mei 2011

Johan van Heemskerk -- Op een hopeloze twijfelachtigheid

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




* dbnl
* wikipedia







Op een hopeloze twijfelachtigheid

Mijn twijfelig gemoed, vast om en om gedreven,
En weet niet, of het wil het leven of de dood;
Indien ik leef, zo wordt mijn lijden veel te groot,
Indien ik sterf, helaas, zo moet ik mij begeven
Om zonder haar te zijn, om wie ik wens te leven:
Sterf ik, wat win ik dan? als dat ik zelf verstoot
De hoop, die mij nog voedt en tot een beter noodt;
Leef ik, zo kan ik niet als hertenleed beleven:

Ach, dit ’s een hard gelag en een onmijdlijk kwaad,
Dat mijn wreed ongeval en jammerlijke staat
Door leven noch door dood niet kan ten einde komen,
Tenzij mijn heet getraan ’t bevrozen koud gemoed
Van mijn versteende Lief eens wat ontdooien doet,
En hiertoe is mij nog de hoop bij-naast ontnomen.


Johan van Heemskerk (1597-1656)





= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten