woensdag 26 juni 2013

Delphine Lecompte -- Terwijl ik linzen eet denk ik aan geld

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* interview
* npe
* enkele gedichten
* youtube






Terwijl ik linzen eet denk ik aan geld

Terwijl ik geld verdien denk ik aan chocolade
Het is eetbaar noch eerbaar
Mijn werk is solitair en egocentrisch
Hoe eenzamer ik word hoe meer
Kruideniers en touwslagers mijn gedichten bevolken.

Wanneer mijn lievelingsmannen slapen schrijf ik
Sprookjes over ontmaagdende spinnewielen
En wensvervullende honden in tondeldozen
Ik heb twee lievelingsmannen: een vader en een muze
Van mijn vader weet ik dat hij geschoeid slaapt
Omdat hij altijd paraat wil zijn.

Mijn muze slaapt in kleren
Die ontegensprekelijk bij een droomwereld horen
Hij droomt soms van geld
In de vorm van een bezoek aan Egyptische idolen
Hij droomt vaak over mij
Ik lig aan zijn voeten
En mijn nagels zijn eindelijk nog eens rood gelakt.

Terwijl ik chocolade eet wil ik sterven
Veel later en zonder schulden
Neem ik de bus naar een park
Hoe drukker de vijverrand wordt hoe vaker
Ik naar mijn pols lijk te kijken
Gisteren heb ik mijn dure horloge verkocht


Delphine Lecompte (1978)
uit: Schachten en amuletten (2013)






Over de geboortedatum van Delphine Lecompte bestaat verwarring. Die heeft ze zelf gezaaid. 
“Vroeger wilde ik jonger zijn”, legt ze uit, “omdat ik een paar jaar van mijn leven heb verspild. 
Daar heb ik me lang voor geschaamd. Ik was 18, 19, 20, 21 en ook nog 22 en ik was een 
marginaal. Ik schreef niets. Ik prutste alleen maar.”
- An Olaerts

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten