woensdag 23 oktober 2013

Ingrid Jonker -- Ontvlugting

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* bespreking 'Ontvlugting'
* gefilmd portret
* muurgedicht





Ontvlugting

Uit hierdie Valkenburg het ek ontvlug
en dink my nou in Gordonsbaai terug:

Ek speel met paddavisse in ‘n stroom
en kerf swastikas in ‘n rooikransboom

Ek is die hond wat op die strande draf
en dom-allenig teen die aandwind blaf

Ek is die seevoël wat verhongerd daal
en dooie nagte opdis as ‘n maal

Die god wat jou geskep het uit die wind
sodat my smart in jou volmaaktheid vind:

My lyk lê uitgespoel in wier en gras
op al die plekke waar ons eenmaal was.



Ontvluchting

Hier, aan dit Valkenburg, ben ik ontvlucht
en droom mij nu in Gordonsbaai terug:

Ik speel met kikkervisjes in een stroom
en kerf runen in een wilgenboom

Ik ben de hond die langs de stranden draaft
en dom-alleen de avondwind toeblaft

Ik ben de schrokop-zeevogel die daalt
en dode nachten opdist als een maal

De god die jou gebouwd heeft uit de wind
zodat mijn smart volmaaktheid in je vindt:

Mijn lijk ligt uitgespoeld in wier en gras
op al de plekken waar ik met je was.


Ingrid Jonker (1933-1965)
uit: Ontvlugting (1956)

Nederlandse vertaling: Gerrit Komrij







= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten