vrijdag 18 oktober 2013

Remco Campert -- De eerste keer

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* vpro
* youtube
* citaten
* leestafel







De eerste keer

De eerste keer
ging ik met je mee naar je kamer
daar zou het gebeuren

de laatste tram jankte door de bocht
de radio van de buren speelde onaardse jazz
jij stak een stompje kaars aan in een fles

zo ging het dus
ik trok traag mijn schoenen uit
was in verwarring:
zou ik mans genoeg zijn
die eerste keer?

de eerste keer
zweette ik als een otter
zo’n worsteling
onbehouwen en teder
bewoog mijn lichaam eerder niet
in het zoete bloed
van onze stukgebeten monden
kwamen zoals nooit meer later
lust en liefde samen

in het sputterende licht van de kaarsvlam
en het zachte schijnsel van de nachtelijke stad
dat door het raam naar binnen viel
en zich bij ons had neergevlijd
zag ik hoe je ogen iets zagen
dat ik niet kon zien
zo bodemloos ver van mij weg

besef van gevaar
en je mond halfopen
hoonde de dood

de eerste keer
rookten we een sigaret
toen het gebeurd was
dat zag je ze doen in de Franse film
ik morste as op mijn borst
en snoof tersluiks aan mijn vinger
gedoopt in je geur

de eerste keer
dat gevoel van ruimte die om mij vroeg
hoe de wereld eindelijk voor me openlag
alle steden toegankelijk
de wijdste zee bevaarbaar
de hoogste berg te beklimmen
niets hield me meer tegen
het liefst ging ik meteen op weg

maar eerst nog
de tweede keer


Remco Campert (1929)
uit: Nieuwe herinneringen (2007)







= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten