zondag 7 mei 2017

Marc van der Holst -- Holy cow & I am the walrus

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
wintertuin
uitgever




foto: Jan Glas





Holy cow

Ik zit in kleermakerszit op de grond en concentreer
me op mijn ademhaling. Mijn linkerduim en
wijsvinger raken elkaar. Tussen mijn rechterduim
en wijsvinger houd ik een foto van een koe.

Mijn zestienjarige ik staat op en loopt zonder iets te
zeggen de trap op naar zijn kamer. Hij zet kant B
van ‘Atom Heart Mother’ op. “If I were a swan,
I’d be gone…”

’s Middags zit ik aan een tafeltje in het café.
Ik oefen mijn mantra. Het is een moeilijk mantra.
Het is een lang mantra. Het heeft een wordcount
van 600 woorden. Mijn goeroe haat mij.

Mijn zestienjarige ik staat aan de bar 600 bier
te drinken. Mijn zestienjarige ik haat zichzelf.
Ik betaal de rekening.

’s Nachts om half 4 komt mijn zestienjarige ik
thuis. Hij kotst de wc onder en valt op de bank in
slaap met Headbanger’s Ball op 10.

Ik vraag niet waar hij is geweest. Ik weet waar hij is
geweest. Ik kom er zelf ook nog weleens.


*

I am the Walrus

Vrijdagavond. De jongens vechten met de
meisjes. De meisjes vechten met de meisjes.
Ik vecht met mijn innerlijke walrus.

Als je niet van jezelf houdt, hoe kun je dan
verwachten dat een ander van je houdt? Je kunt
de vraag ook omkeren. Je kunt de vraag ook op
een bierviltje schrijven en gedurende de avond in
duizend stukjes scheuren. Je kunt de vraag ook
op een bierviltje schrijven, in duizend stukjes
scheuren, van de stukjes met behanglijm een
bal van papier-maché maken en die in je mond
proppen en vastplakken met ducttape.

Vrijdagavond. Toen ik even niet keek, heb ik iets
in mijn eigen drankje gedaan.


Marc van der Holst (1973)
uit: Wolfgang (2017)





• Het most charming stripblad van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten