maandag 8 mei 2017

Wim Brands -- vier gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

dbnl
wikipedia
npe









Onlangs verschenen: Wim Brands' Verzamelde gedichten.



Ben je een bezoeker,
vroeg de hond.

Ja, antwoordde ik.

Slechts een bezoeker,
vroeg de hond.

Ja, antwoordde ik.

Neem me mee,
zei de hond.

(vrij naar Robert Lax) uit: Neem me mee, zei de hond (2010)




Rimbaud

Op een dag ging hij naar het het huis
van een vriend. Hij had
een rekening

te vereffenen. Secuur
sneed hij het glas
uit een raam.

De vriend kreeg het 's avonds
koud en ontdekte maar niet
waarom.


uit: Ruimtevaart (2005)



In de haven lag een schip, met aan de reling
een dikke man die een aria zong.

Hij luisterde naar het ongekende
en rende zielsgelukkig
naar huis –

bezocht nadien tijdens verloven
in het buitenland avond na
avond opera’s –

een liefhebber werd hij niet
Avond na avond wachtte
hij op dat lied


uit: ’s Middags zwem ik in de Noordzee (2014)




Ik

Als je wilt weten wie ik ben
doorzoek dan 's avonds
mijn broekzak.

Het is de schatkamer
van mijn ziel.

Je vindt: drie knikkers,
een dode vlinder,
de bebloede pleister
van toen ik viel, touw,
glas uit mijn opa's
dakraam

en op een stukje papier
jouw naam.


(ongebundeld)
Wim Brands (1959-2016)






• Speel het gedichtenspel
• De Rimbaud onder de stripbladen van Nederland: Zone 5300

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten