zondag 7 mei 2017

Willem ten Berge -- The Señorita of Paraguay

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
dbnl
npe










The Señorita of Paraguay

O charming Señorita of Paraguay,
in het hart van het land van Columbus,
in het hart van het land, ver achter de zee,
over wie ik zoo wonderlijk droomen kan,
Señorita naar wie ik niet komen kan,
maar je portret ligt als bladwijzer in een liefdesroman,
ik heb het geknipt uit de Geographic Magazine
ik heb geen geld voor een transatlantic line,
en jij bent toch allerbekoorlijkst op je kastanjebruin paard,
je keurs is groen als je land op de kaart,
de karkant om je hals is een werelddeel waard,
en in je oogen monden de rio negro's
van je gansche land, ver achter de zee,
o charming Señorita of Paraguay!
Ik hoor geronfel van vliegtuigmotoren,
ik wilde wel mee, enkel om je lach te hooren,
voor je met een planter uit Villa Rica trouwt,
of over de dikke burgemeester van Asuncion rouwt.
Doch, zwarte amazone in het tropische woud,
voor mij blijf je het meisje met vlechten als lianen
dat haar paard laat drenken uit een igarapé,
o charming Señorita,
adieu Señorita,
o charming Señorita of Paraguay!


Willem ten Berge (1903-1969
uit: De zoon van het Hemelsche rijk (1930)





• Het most charming stripblad van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten