woensdag 27 december 2017

Kreek Daey Ouwens -- twee gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
poetry
dbnl
voorproefje bundel (pdf)









Wie heeft de woorden bedacht en waarom?
Als we in bed liggen zien we in de spiegel
aan de muur een ster. Achter het raam glin-
steren nog meer sterren, als aan een draad,
als woorden die reiken naar het volgende
groepje sterren, naar de zwarte lucht erom-
heen. De woorden uitspreken verandert niets
aan de woorden zelf. Het verandert iets aan
de mensen.


*


Als ik groot ben ga ik hardop praten.

Ik ga praten als we eten. Ik ga praten buiten
op straat. Ik ga praten als ik in bed lig.
Mijn zusje en ik liggen doodstil. Buiten
zwiepen de bomen tegen elkaar. Ik hoor ze
door de muren heen. Ik moet plassen, maar
ik durf mijn bed niet uit, ik durf het niet
te zeggen, niet hardop. Annelie wel. Ik
hoor het klateren in de pot. Als ze terug-
komt in bed zijn haar voeten ijskoud. Ze
wrijft ze warm tegen mijn benen. Je bent
weer bang geweest, zegt ze.


Kreek Daey Ouwens (1942)
uit: Oefening in het alleenlopen (2017)





• Het alleenlopendste stripblad van Nederland: Zone 5300

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten