vrijdag 14 september 2012

Jan Kuijper -- De tombe van Jos de Haes

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* dbnl
* interview
* Tomben









De tombe van Jos de Haes

Heb al effener één groot wit voorhoofd,
zodat ik jou een teken geven kan.
Ik schrijf in as: jij bent de vrouw of man
die mij het leven zal hebben ontroofd
na vijfenveertig dagen. Ik ben dan
al in de hel die ik jou heb beloofd
en die gelukkig plaatselijk gedoofd
is, anders vat mijn vlag er nog vlam van.

Jij bent daar dan al lang, want jij hebt mij
als eerste mens aan wie dat is gebeurd
in den beginne ook al eens doodgeslagen.
Was ik er dus wél als eerste? Of toch jij?
Als ik het was heb ik de hel verbeurd
terwijl jij nu mijn kruis zult moeten dragen.


Jan Kuijper (1947)
uit: Tomben (1989)









= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten