maandag 27 januari 2014

J.C. Noordstar -- Toen ik een kleine jongen was

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* wikipedia
* dbnl
* schrijversinfo
* 'De tombe van J.C. Noordstar'








* Deze week vijf gedichten die zijn uitgekozen én toegelicht door een speciale gastredacteur: schrijver-dichter K. Schippers, auteur van het donderdag te verschijnen Gedichtenweek-geschenk Buiten beeld.



Toen ik een kleine jongen was
ging ik ’s avonds liggen tussen de koude lakens.
Mijn bed was groot en wijd als de wereldzee,
daar lag ik lekker als een opgerolde slak.
Maar later werd mijn lichaam groter en harder,
en wanneer ik nu mijn benen strek
dan slaat mijn hoofd tegen de planken.
O, ja wanneer je groter wordt
stoot je je hoofd tegen de beddeplank.


J.C. Noordstar (1907-1987)
uit: De zwanen en andere gedichten (1930)



Nog veel later ging ik met Reinold Kuipers, m’n uitgever, bij de jurist Arnold Tammes op bezoek, aan een Amsterdamse gracht. Misschien wilde hij iets meer vertellen over de gedichten, die hij in z’n studentijd onder het pseudoniem J.C. Noordstar in Groningen had geschreven.
Hij beantwoordde elke vraag beminnelijk, maar eigenlijk wilde hij niets meer van z’n poëzie weten.
.

K. Schippers






= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten