dinsdag 22 juli 2014

Nic van Bruggen -- Droef maar eerlijk liefdesgedicht

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* bio
* dbnl
* terugblik op
* schrijversgewijs
* achille van den branden







Droef maar eerlijk liefdesgedicht

Ik zal de dag beginnen als een vlek
in de lakens. Ik zal uit je handen
de leegte der tederheid eten. In je mond
de witte hitte der waarheid vinden.
Mijn valk zal de stilte van een wingewest
ontdekken. Wij zullen vreedzaam ontwaken
op de koele kussens der droefheid. Ik kus je.

Ik zal een boek voor je kopen, en laarsjes,
mijn ademhaling herzien, een triest feest
bedenken, en wijn en rozen voor ons kiezen.
Het zal een dag worden, geurend als een
boomgaard, als een koortsig orakel
van liefde, stervend aan je lippen,
trouw aan de eeuwige herfst. Ik omhels je.

De avond zal langzaam groeien, verlaten
als een windstreek, eenzaam als een rivier,
maar warm als de nachtwind die ons herkent
als de regen of de schaduw van een vriend.
En al wat schuldig is zal ik voor je
verzamelen: mijn mooiste zonde, het geluid
van een traan, de luie geur van je zweet en
de dubbele bodem van de dood. Ik leef van je.


Nic van Bruggen (1938-1991)








• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten