donderdag 29 januari 2015

Martinus Nijhoff -- Het derde land

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* kb
* dbnl
* wikipedia
* ing
* graf






'Het derde land' was in 1993 een van de tien favoriete gedichten van Anna Enquist.



Deze week de gedichtenkeuze van Sasja Janssen. Met haar nieuwste bundel, Ik trek mijn species aan, maakt ze kans op de VSB-prijs die woensdag wordt uitgereikt.

“Zo wil ik af en toe leven, zingend steeds weer opnieuw het leven veroveren, zonder de pijn van herinneringen, op het ritme van dit vrolijke maar ook verlaten gebed.”





Het derde land

Zingend en zonder herinnering
Ging ik uit het eerste land vandaan,
Zingend en zonder herinnering

Ben ik het tweede land ingegaan,
O God, ik wist niet waarheen ik ging
Toen ik dit land ben ingegaan.

O God, ik wist niet waarheen ik ging
Maar laat mij uit dit land vandaan,
O laat mij zonder herinnering

En zingend het derde land ingaan.


Martinus Nijhoff (1894-1953)
uit: Vormen (1924)









• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten