dinsdag 21 mei 2013

Geerten Gossaert -- De bloeiende amandeltak

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* histori
* dbnl
* trouw






De bloeiende amandeltak

Ik sluimerde in den bloemenhof, in ’t malsche gras gelegen;
Toen wekte mij een zwoele geur de heuchnis van weleer...
En op mijn' moeden wenkbrauwboog voelde ik, vertroostend, wegen
Een wichtelooze vrouwehand, zacht streelend, héén en wéér.

En ’k stamelde in mijn droom: Waarom? Gunt gij dan geen vergéten?
Dit weinige, o liefste mijn, is àl wat ik begeer:
Eén uur van ongestoorden slaap uw goedheid niet te wéten,
Eén stonde niet van ú te zijn, o liefde wreed en teer!

Maar als ik mijnen blik ontlook ontwaarde ik slechts een venkel
Bezwangrend met zijn zwoelen geur de broeiende atmosfeer,
En over mijne leedverwoeste trekken wiegelde enkel
Een bloeiende amandeltak zijn schaduw, héén en wéér.


Geerten Gossaert (1884-1958)




= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

1 opmerking:

  1. Wat een laffe transcriptie! In de oorspronkelijke uitgave staat - volgens de standaarduitgave van Jaap de Gier uit 2006 - in de een na laatste strofe niet 'leedverwoeste', maar 'lustverwoeste trekken'. Het is dàt woord dat het gedicht de 'bite' geeft die het nodig heeft om echt opmerkelijk te zijn. Wie heeft het hier weggekuist? Gossaert zelf in een latere editie?

    BeantwoordenVerwijderen