vrijdag 10 mei 2013

N.E.M. Pareau -- Opdracht

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =



* dbnl
* wikipedia
* historici.nl
* xxviii sonnetten (pdf)




Opdracht

Wanneer de koele avondstond de vale
lazuren lucht befloerst met een gordijn,
waardoor ik, leunend in het raamkozijn
de stille maan en ’t sterrenheer zie dwalen,

ontwaar ik eensklaps bij den wolken rand
het zacht gelaat zich uit den mist onthullen;
ik zie de ogen zich van tranen vullen;
dan daalt een zware nevel op het land.

De lichten doven. Voller gaat de nacht
op het onzichtbaar dek der velden hangen;
en nog, gehurkt aan ’t open venster, wacht
ik op uw wederkomst met groot verlangen
en schaam mij voor de stamelende gezangen,
die, onbekende, u zijn toegedacht.


N.E.M. Pareau (1906-1981)
uit: Argos en Arcadia (1935)




= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten