maandag 6 mei 2013

Manuel Kneepkens -- Landschap met beroete aardbei

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* dbnl
* wikipedia
* lastige vragen






Landschap met beroete aardbei


Wie een aardbei neemt
zo'n beroete rode
eet zijn jeugd
terug

z'n Moeder, zingend
onder het wasgoed van de wolken
liederen uit de Duisternis

O, als de merels
verstrikt
in Vaders aardbei-net...

In het vuilst van de Mijnstreek
onder de ligusterheg
moest je ze begraven...

Hoor, hoe ze moeizaam musiceren, sindsdien
een Requiem
onder elke voetstap die je zet op aarde

‘Want ik ben de Vredesvorst, de Ware...’
aldus bloost
de aardbei:

‘Wie mij neemt & eet
           eet
           zijn jeugd terug...’

En zie, de kruisbes
& de aalbes
& de klap-
bes

ruisen
& buigen & wuiven
als in Driekoningen-
mantels, brokaat van Aanbidding

‘Dus, Moeders, zoen in mijn naam
            op wangen Nirwanah
           't bloot van jullie babies
           aardbiedig

           Want ik ben de Aardbei
           Wie mij neemt & eet
           eet zijn jeugd terug...’

Aldus zoent de Aardbei de roetzwarte vorst!


Manuel Kneepkens (1942)
uit: Zuiderlinks (1999)




= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten