woensdag 15 mei 2013

Huygens, Pfeijffer & Blom -- Casuariestraat

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* kb
* dbnl
* gedichten
* tenstoonstelling
* Stemmen van Den Haag



Casuariestraat*

Mijn naam is aan een vreemde tweevoeter ontleend,
Of aan een minder vreemde tweevoeter die vreemd
Slechts gaat. Mijn straat is na de beste beurt in tijden
In staat om ook fatsoenlijk volk nu te verleiden.

Kom, neem me maar gerust van achter en van voren.
Kom, pak me openlijk en bloot. Ga door, ga door en
Niet stoppen nu. Je kunt me zoals alle heren
Van achter en van voor volledig penetreren.

Vrees niet voor schipbreuk door te prijzige Sirenen:
Je kunt mijn straat nu tegenwoordig eerbaar nemen
En gratis bovendien. Het is te gek voor woorden.
Ik ben met Venus’ vlucht verleidelijk geworden.

Ik ben een vreemde casus. Er wordt vaak gedacht
Dat Venus schoonheid in de wereld heeft gebracht.
Ik daarentegen werd door lelijkheid geplaagd
Totdat men Venus en haar schoonheid had verjaagd.

Waar vroeger vreemde vogels van divers pluimage
Mijn eerbaarheid te grabbel gooiden voor een gage,
Gaan nu met veren op hun hoed de heren rond
En neem ik slechts hun loftuitingen in de mond.

* Zo genoemd naar het uithangbord met deze vogel op
een vroeger wijd vermaard bordeel.



Via Casuaria. Casuaris-straet*

Seu peregrina bipes, seu casu multa supino
Nominis autor erat non peregrina bipes:
Tandem praecipuis par sum pertusa plateis,
Deque viâ tantum, pervia facta fui.
Transitus egressusque patet: qua turpiter hospes
Hauserat in media me, penetrare licet.
Tuta venis, procul hinc omni Sirene, juventus,
Quaque perire soles capta, per-ire potes.
Credibile est, inquis: sed, quod vix credere possis,
Ipsa venustatem praestat abacta Venus.

* A signo avis Casuariae sub quo celebre olim Lupanar


Ilja Leonard Pfeijffer & Frans Blom / Constantijn Huygens (1596-1687)



Pfeijffer & Blom vertaalden 150 gedichten van Huygens



= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten