dinsdag 21 juli 2015

Clyde R. Lo A Njoe -- Verlaten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* in de knipscheer
* website




foto: harry van kesteren







Verlaten

Hier op dit godverlaten station van Koblenz,
is slechts die ene gedachte die me bezighoudt.
Na alles wat me overkwam, rest mij die ene wens.
Zo dadelijk gaat de laatste nachttrein naar de grens
die me veilig thuisbrengt, zonder enig oponthoud.
Hier heb ik niks meer te zoeken, ben ik alles kwijt
niet alleen mijn kluts, maar ook mijn koffer
mijn ziel en zaligheid.

Zij weet dat ik het haar keer op keer verwijt.
Zal ik haar ontrouw vergeten, breng ik dat kleine offer?
Dan vertelt ze morgen weer hoeveel zij van me houdt
hoezeer ze in stilte lijdt.

Komt door dat onvergetelijke liedje misschien,
dat ik me melancholischer dan ooit tevoren voel:
Ich hab' noch einen Koffer in Berlin,
Deswegen muss ïch nächstens wieder hin.


Maar dit is geen Berlijn, ik ben hier in Koblenz
waarlijk anders dan het Amsterdamse straatgewoel!
Op dit smeedijzeren perron behalve mij geen enkel mens.
Goddank dus niemand, die van mijn ongemak kan weten.

Verloren en verlaten tot die nachttrein binnenloopt
denk ik aan haar die mij gewillig haar warmte schonk.
Zal ik voortaan, om haar nooit meer te vergeten
toch dat liedje zingen, zoals het nooit eerder klonk.


Clyde R. Lo A Njoe (1948)
uit: Mijn lief mijn leed (2015)







• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten