dinsdag 5 april 2016

Jan Fabre -- 10 & 11

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* website
* wikipedia
* interview vpro
* slaapproblemen
* bezige bij








10

De reis naar de afwezigheid
van het licht
naar het raadselachtige donker
mag beginnen
Ik zal me toevertrouwen
aan die zalige toestand
Dit is de grote onwetendheid
omdat ze onmeetbaar is
De obscure leegte
waarin mijn identiteit
in elkaar stort
Alle geluiden gaan over in geroezemoes
Mijn gedachten vervagen
tot alles in donkere vaagheid oplost
Ik ben klaar
om me over te geven
aan de mentale en fysieke sufheid
die me wegzuigt in het onbewuste
Ik wil gewoon verdwijnen
om te kunnen ontwaken
in de grote begoocheling
De slaap van de dromen!


11

Het ritueel is begonnen
Ik voel dat ik het contact verlies
De slaap zal me snel grijpen
Mijn spiertonus valt beetje bij beetje
weg
Het onbedwingbare vallen
Ik zal de diepte van de donkere vergetelheid
in tuimelen
tot mijn fysiek lichaam roerloos is
Na de eerste donkere periode
van de slaap van onwetendheid
zullen enkel mijn ogen
onder mijn gesloten oogleden
wild heen en weer bewegen
Ze verraden het plotse ontwaken
en het intense rondzweven
van mijn droomlichaam
Ik hou ervan dat mijn theatrale dromen
zomaar ergens beginnen
en ophouden
vooraleer je de ontknoping verwacht


Jan Fabre (1958)
uit: Restanten (2016)






• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten