zondag 17 april 2016

Wouter Godijn -- Zwembadvrouwen

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* dbnl
* kb
* wikipedia
* leest voor
* atlas






• Deze week de keuze van Alexis de Roode uit Ik proef iets wat bedorven is, een bloemlezing van Nederlandstalige hekeldichten, samengesteld door Daniël Dee, Benne van der Velde en De Roode zelf. Vandaag als eerste het gedicht van Wouter Godijn waaraan de titel van de bloemlezing ontleend is.



Zwembadvrouwen

Als ik zulke vrouwen door het zwembad zie razen,
hoe ze het water slaan als een ongehoorzaam kind,
denk ik wel eens: leven

is voor hen toch meer een kwestie van eten dan van weten,
of zou je moeten zeggen: vreten?
Tien diepe kniebuigingen en dan op een holletje naar Ikea
voor de zon opkomt.

Ik heb natuurlijk wel makkelijk praten.

Van jongs af aan at ik met tegenzin.
Zelfs van mijn gezin neem ik maar kleine hapjes
en denk: ik proef iets wat bedorven is
maar dat zal ik zelf wel zijn.


Wouter Godijn (1955)






• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

2 opmerkingen:

  1. leuk gedicht alleen de naam zwembadvrouwen kan ik niet zo goed plaatsen? heeft een zwembad hier iets mee te maken?

    BeantwoordenVerwijderen