zondag 13 november 2016

Ingmar Heytze -- Tussentijdse rapportage

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

website
wikipedia
kb
leestafel
npe








Tussentijdse rapportage

Het regent maar dat gaat voorbij. De zolder waar ik schrijf
is waar ik leef zoals ik vroeger deed. De rest van het huis,
onder het luik, is voor het gezin waarin ik vader ben.

De boeken zijn op alfabet gezet. In een rek staan zeven gitaren,
wat zelfs voor een muzikant vrij veel zou zijn. Ik weet niet
goed waarom ik ze bezit, al speel ik elke dag, maar

daarvoor was één exemplaar genoeg. Het is of ik iets spaar
dat louter in de lucht tussen die snaren en dat hout bestaat,
de kabels, pluggen en magneten, elektriciteit, de hartslag

van de tijd, muziek — alsof ik eigenlijk een man had moeten
zijn die ermee werkt, de kost verdient met spelen, in plaats
van een dichter die ophoudt te bestaan als hij de trap afloopt

en Nijntje voorleest, pleisters plakt en luiers aanmeet.
Het grijs houdt niemand tegen maar ik heb een zolder
met gitaren, zeven levens die ik ook had kunnen leiden

voor ik ophield te bestaan, 's Nachts kijk ik,
over het hoofd van het kind in mijn armen heen,
in de spiegel of ik al op een vader lijk.


Ingmar Heytze (1970)








• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

1 opmerking: