woensdag 16 november 2016

Paul van Ostaijen -- Fragmenten

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
dbnl
nagelaten gedichten
deel uit 'Bankroet Jazz', naar een scenario van Van Ostaijen








In 1916 verscheen Paul van Ostaijens debuut Music-Hall. De bundel is dit jaar opnieuw uitgebracht door uitgeverij Polis, uitgebreid met enige tekeningen en nagelaten gedichten, plus een zeer uitvoerig nawoord.




Fragmenten

1

Mijn lief, mijn hart schenk ik je hier
Als 'n tennisbal;
Je speelgenoot weze 'n fraai zeeofficier,
Die knap wezen zal
En in het spel bedreven.

2

Ik heb je al wat
Ik bezat
Mijn enige schat,
Mijn groot hart gegeven.
En wat heb jij den liefdedronken
Jongen
Die ik was, geschonken?

3

Mijn hart is door de smart gebenedijd,
Heb ik troostend tot mezelf gezeid.
Want mijn lijden,
Elke fijne dolk, elke grief
Is zoet verblijden
Voor mijn wreed lief.


3 Desember 1915

Paul van Ostaijen (1896-1928)
uit: Music-Hall (1916)








• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten