vrijdag 29 mei 2015

Neeltje Maria Min -- mijn moeder is mijn naam vergeten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* dbnl
* wikipedia
* wat gedichten
* npe
* interview







Deze week 5 gedichten die door Dichter des vaderlands Anne Vegter speciaal voor Coster zijn uitgezocht (en van een overdenking voorzien, zie onderaan) uit haar bloemlezing Je bent mijn liefste woord.



mijn moeder is mijn naam vergeten,
mijn kind weet nog niet hoe ik heet.
hoe moet ik mij geborgen weten?

noem mij, bevestig mijn bestaan,
laat mijn naam zijn als een keten.
noem mij, noem mij, spreek mij aan,
o, noem mij bij mijn diepste naam.

voor wie ik liefheb, wil ik heten.


Neeltje Maria Min (1944)
Uit: voor wie ik liefheb wil ik heten (1966))





Anne Vegter: Het gedicht heeft een soort cultstatus bereikt. Je kunt het een evergreen noemen. Het blijft immers altijd fris en knapperig. Het lijkt op elk moment zin te geven aan de existentiele vraag naar wie je echt bent. De viervoudige verzuchting ‘noem mij’ lijkt de bezwering van het naamloze. Tot wie wordt er gesproken? En wat is ‘de diepste naam’? Is dat soms de naam van wie we kunnen worden? Maar dat staat er niet. Het kind dat wordt genoemd krijgt geen naam in het gedicht, de moeder zonder naam is de naam van de spreker vergeten. Het beeld van een familieketen van generaties wordt opgeroepen door het woord ‘keten’. Onlangs stierf mijn eigen moeder. Het gedicht van Neel Min krijgt in dat licht weer een nieuwe betekenis.


In de periode februari-juni 2016 reist de Dichter des Vaderlands met een wisselend ensemble dichters door het land. Tijdens een voor iedereen toegankelijk programma worden leescolleges over Nederlandstalige gedichten gehouden. Lees! Lees! Lees! is de naam van deze collegetour. Informatie hierover is binnenkort te vinden op de website van Poetry International en via de Facebookpagina Dichter des Vaderlands.





• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten