maandag 25 mei 2015

Robert Anker -- Te park

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* kb
* wikipedia
* dbnl
* wat gedichten
* querido

Foto: Leo van Velzen





Deze week 5 gedichten die door Dichter des vaderlands Anne Vegter speciaal voor Coster zijn uitgezocht (en van een overdenking voorzien, zie onderaan) uit haar bloemlezing Je bent mijn liefste woord.


Te park

De groene kwaadbekparkieten willen mij verjagen
‘Jij hier niet horen,’ schreeuwen zij,’cha wech!’
Een duikvlucht op mijn tak, een schijterd op mijn verenpak.
Ik was dan eindelijk gekomen tot een licht behagen
In dit park al werd het nooit een plek om uit te zwijgen
Gitaartoeristen, frisbeehippies, heel de trommellente
Van de menselijke soort zich bijster te vertonen.
Toch kwam ik hier te wonen en verscheen ik aan mijzelf
Te park: de stad op hoorafstand, mijn dorp belegen –
Om dan weggejaagd te worden? En bij Vondel: door wie?
Dit wist ik niet: dat de tijd te snel gaat voor een leven.


Robert Anker (1946)
uit: De dichter en de stad. Gedichten uit Amsterdam (2009)




Anne Vegter: Vogeltje kwam er voor zijn rust (een licht behagen) maar vindt die niet. Een aanklacht van een boos vogeltje tegen bedreigingen in het Vondelpark. Hoezo Vondelpark? Zie de naam Vondel. En de vogel, wie is dat? Een musje? Goed gebekt beestje trouwens. Noemt recreanten aldaar ‘heel de trommellente van de menselijke soort’ . Grootste kwelling vormt de invasie halsbandparkieten, hier kwaadbekparkieten. Voor een vogeltje uit de regio (“mijn dorp belegen”) is de geluidsterreur van de exoten niet uit te houden. Kunnen de eenling die rust zoekt niet verdragen. Machtsvertoon tegen het individuutje wat de klok slaat. ‘Te park’ nam ik in de bloemlezing Je bent mijn liefste woord op in de categorie ‘Afscheid’. Dat moet te maken hebben met het feit dat vogeltje tout court besef heeft van ’t vergankelijke leven. In de laatste regel valt dat te lezen. Fijn stadsgedicht vanuit verrassend perspectief. Inmiddels heeft Robert Anker me laten weten dat het waarschijnlijk om een merel gaat.


In de periode februari-juni 2016 reist de Dichter des Vaderlands met een wisselend ensemble dichters door het land. Tijdens een voor iedereen toegankelijk programma worden leescolleges over Nederlandstalige gedichten gehouden. Lees! Lees! Lees! is de naam van deze collegetour. Informatie hierover is binnenkort te vinden op de website van Poetry International en via de Facebookpagina Dichter des Vaderlands.





• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten