maandag 29 november 2010

Albertina Soepboer -- de vleugelslag / de wjukslach

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* website
* wikipedia
* dbnl
* wat gedichten
* de trektocht




de vleugelslag

weer de zee - aan alle dingen - anders kleuren
de stukjes brood in nieuwe talen - terwijl ik weer
niets verstaan heb van alles: jij pakt het bord
ik de kopjes met thee en dit is het zuiverklare

op ons dak woont een scholekster, steekt zijn snavel
in de botervloot en smeert het zout in de hele taal
de andere herhalingen: blindschrift als ik huid lees
herkennen is - alleen - een kwestie van reflectie

niets meer verzamelen - de luchten waaien schoon
samen met de zee heb ik mijn hele leven heimwee
naar de zwijgzaamheid en het zeggen van de scholekster

dat ik ben, dat de vleugels zijn - mijn vriend
de wind - kijk, de dingen aan alle kanten
mijn handen worden doorzichtig - ja de tijd



de wjukslach

wer de see - oan alle dingen - oars kleurje
de stikjes bôle yn nije talen - wylst ik wer
neat ferstien ha fan alles: do pakst de panne
ik de kopkes mei tee en dit is it klaerebare

op ús dak wennet in strânljip, stekt de snaffel
yn 'e bûterfloat en smart it sâlt yn 'e hele taal
de oare werhellingen: blynskrift at ik hûd lês
werkenne is - inkeld - in kwestje van refleksje

neat mear sammelje - de loften waaie skjin
mei de see bin ik myn hele libben ûnwennich
fan de swijsumens en de strânljip syn sizzen

dat ik bin, dat de wjukken binne - myn freon
de wyn - sjoch, de dingen oan alle kanten
myn hannen wurde trochsichtich - ja de tiid


Albertina Soepboer (1969)
uit: de trektocht (2010)



= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten