dinsdag 6 december 2011

Paul Snoek -- Met een glimlach

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




* wikipedia
* dbnl
* muurgedicht
* bloemlezinkje






Met een glimlach

Iets scheppen om de vreugde
eenvoudig en toch zelfbewust
en voelen hoe het hart even stilstaat
en bewusteloos rust; bijvoorbeeld
wanneer ik ’s morgens een boom plant
met een glimlach.

Jaren heb ik gewacht
tot ik traag dronken werd in het duister
van de winterslaap,
tot ik mij aan de zuurstof der stilte bedronk.

Ik ben in leven gebleven.

En het gebeurde dat ik dacht:
het is een schande dat het nacht wordt
in de grote, droeve man die ik ben,
die mij dronken bewoont als een verdoving
en mij verslaaft aan zijn verdriet.

Maar doe alsof je niet kijkt en ziet,
hoe de pen breekt in zijn handen als hij schrijft,
hoe zijn lippen plotseling dunner worden
dan de kus die aan zijn mond ontbreekt.


Paul Snoek (1933-1981)





= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten