dinsdag 1 januari 2013

Guido Gezelle -- Al de lezers van dit blad

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* wikipedia
* dbnl
* Guido Gezelle-archief








Al de lezers van dit blad

Al de lezers van dit blad
hopen zeker dit of dat
mij te hooren wenschen,
om, met 't ingaan van dit jaar,
ook te doen zoo al te gaar
doende zijn de menschen.

'k Wensche u dan. op dit papier.
als ge koud hebt. stove en vier,
om u bij te warmen:
hebt ge honger, kaas en brood
wensche ik u, 't zij kleen of groot,
rijke lièn en armen.

Hebt ge dorst ik wensche u nat,
bier of wijn; en, zijt gij zat,
'k wensche u weerom nuchter;
'k wensche u, wordt uw hoofd confuus,
of is 't donker in uw huis,
licht in uwen luchter.

Zijt gij kwaad, ik wensche u zoet;
groeit het haar door uwen hoed,
zit gij kort van schijven,
'k wensche dat, herkleed en wel,
zoo men zegt, voorzien van 'gel'
gij dit jaar moogt blijven.

Wilt gij dat 't u zoo geschie,
maakt dat ik u dapper zie
meegaan in de vore,
die ik trekke, rechte voort,
wie dat 't stoort of niet en stoort,
in mijn' Gulden Spore.


Guido Gezelle (1830-1899)


Gezelle schreef dit gedicht voor de lezers van het tijdschrift
De gulden Spore; het werd gepubliceerd op 2 januari 1898






= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten