woensdag 31 juli 2013

Delphine Lecompte -- De pistoolschilder draagt een jakhalsmasker

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* interview
* npe
* enkele gedichten
* youtube







Afgelopen weekend verscheen het 450ste nummer van Meander, het eerste en oudste digitale poëzietijdschrift (sinds 1995!) van Nederland en Vlaanderen. Ter gelegenheid daarvan is de Meander-redactie deze week gastredacteur van Coster. Ze kozen vijf bekende dichters die in Meander een eerste stap naar een groter publiek gezet hebben. Vandaag als vierde een nog ongepubliceerd gedicht van Delphine Lecompte (die in Meander 329 voor het eerst haar opwachting maakte).





De pistoolschilder draagt een jakhalsmasker

Er is een bal
Bieten worden uitgehold
Maskers worden afgestoft
Twee maanden heeft de pistoolschilder er naar uitgekeken
Hij is van plan minstens drie vrouwen te verschalken.

Ook ik ga naar het bal
De vrouw van de suïcidale horlogemaker vraagt: ‘Herken je mij?’
Ze is verkleed als een gokverslaafde houthakker
Ik haal mijn schouders op
Ze zegt: ‘Ik ben verkleed als een ascetische timmerman.’

De kaars in mijn biet dooft uit
Maar ik negeer de waarschuwing
Ik dans met twee piraten, drie farao’s, en vier nijlpaardgodinnen
Wanneer ik de schuur verlaat om mijn verband te verversen
Word ik overmeesterd door een weerwolf.

Ik verweer mij met de kruisboog
Die niet bij mijn folkloristische vermomming hoort
Met de kolf klop ik op de kop van de wolf
‘Stop! Genade, ik ben het, je kent mij, je hebt vorige week nog
Twee bussen slagroom van mij gestolen!’ kermt de pistoolschilder.

In de uitgeholde biet van de weerwolf brandt nog steeds een kaars
Ik breng de biet naar zijn beestachtige tronie
Zijn tronie is een jakhalsmasker
En onder het masker schuilt inderdaad de weduwnaar
Die vanavond nog geen enkele vrouw heeft verschalkt.

We vergeven elkaar
Dat moeten we bijna dagelijks doen
‘Als wie ben je verkleed?’ wil de pistoolschilder weten
‘Ik ben een Mongoolse kameeldrijver zoals je vrouw drie jaar geleden.’
De pistoolschilder ververst fluks mijn doorweekte verband.


Delphine Lecompte (1978)





= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten