dinsdag 31 januari 2017

Max Dendermonde -- Gevaarlijk leven

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
dbnl
schrijversinfo
in memoriam

watersnoodramp






Gevaarlijk leven

Eens, in drieënvijftig, een februaridag
op de kust van Gibraltar, na maanden van ver reizen,
nuchter en dronken door rampen en paradijzen,
was het dat ik op zee drie waterhozen zag,

klassieke zuilen, leven en dood, en ik dacht:
ik wil niet meer naar mijn laagland van onderwijzers,
palen en perkjes, theedrinkers en overpeinzers.
Toen stevende de stuurman krijtwit op mij af:

de marconist heeft Holland aan de lijn, de dijken
in Nederland zijn op honderd plaatsen gebroken
door een storm waarvan je nooit eerder hebt gehoord.

’s Nachts al voeren we naar Rotterdam en een rijke
onstuimige golfslag bracht ons de boodschap over:
er is een ramp daar, daar zijn we thuis, meer dan ooit.


Max Dendermonde (1919-2004)
uit: Soms een paar uur van tweezaamheid (1987)






• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten