zondag 21 januari 2018

Remco Campert -- Tour de France & Poëzie (zoveelste poging)

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
vpro
kb
citaten
leestafel











Tour de France

De zomermiddagen van de Tour de France breng ik, ietwat bijziende,
voor de televisie door

pak bij een afdaling, die ik van dichtbij mee wil maken,
de toneelkijker van mijn oudtante zaliger Lucie erbij

en zit er met mijn neus bovenop als het jonge Zuid-Afrikaanse wielertalent Augustus met vreeswekkende snelheid de bocht uit vliegt

duik met hem mee over een muurtje heen
de rotsige diepte tegemoet
en beleef mijn eigen salto mortale

dankzij de toneelkijker (Gebr. P.R. Caminada, ’s-Gravenhage) van
mijn oudtante Lucie, bougainvillegeurig Indisch meisje, eens door
de Tachtigers op handen gedragen

vooral bij een afdaling in de Alpen raad ik iedereen aan om de Tour
met een toneelkijker te volgen, liefst een geërfde

je ziet zoveel meer


*


Poëzie (zoveelste poging)

Poëzie is de toon
die de muziek maakt
die terwijl je luistert
spoorloos raakt

poëzie is een woord
je schrijft het op
en de inkt wordt onzichtbaar

vergeefs gegoochel
met iets wat de schijn ervan heeft
het konijn blijft in de hoed

waar niets om bewijs vraagt
blijft alles onbewezen

de mooiste poëzie is
het ongeschrevene


Remco Campert (1929)
uit: Licht van mijn leven (2014)




• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten