maandag 28 mei 2018

Saul van Messel -- drie gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

npe
joodse bibliotheek
webloug
schrijversinfo









peregrinus

een vreemdeling mij in de droom verschenen
die naast mijn kleren ook mijn namen droeg
was even plotseling weer in het niets verdwenen
eer ik om een en ander uitleg vroeg

die kleren waren nog tot daaraantoe
zo’n koude winternacht en dan nog naakt
waartoe mijn namen echter/peinzensmoe
ben ik verfomfaaid uit de slaap ontwaakt

de helft van een geheel dat afgespleten
een droom ervoer die dulle dagen derft
waarin/mijn kleren en mijn namen eens versleten
die vreemdeling per slot mijn leven sterft


*


presumptief

een onvermoede dageraad
had plotseling mijn droom gestaakt

ik droomde dat ik sterven ging
maar was uiteindelijk ontwaakt

of droom ik nu dat ik nog leef
terwijl ik stervend dromen bleef

mij niet bewust van vroeg of laat
in onvermoede dageraad


*


jodenhoek

elk moment van de nacht
staat mijn geheugen op wacht
op herinneren verdacht

als slaap mij overmant
houdt de droom mij in stand
op vergeten gebrand


Saul van Messel (1912-1993)
uit: onder valse vlag (1978)





• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten