vrijdag 20 juni 2014

Louis Couperus -- Endymion (XI)

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* dbnl
* Couperus-museum
* 20 seconden film









Endymion (XI)

Toen Lysia twaalf was, is zij plots verdwenen,
En ’k vroeg mijn ouders: ‘komt zij niet weêrom?’
Inias, dertien, op de punt der teenen,
Verdween in dicht gedrang en menschendrom.

’k Bleef een paar dagen om mijn zusjes weenen;
Mijn ouders troostten mij, zeiden: ‘Kom, kom!’
Zij wisten wel, waar beiden waren henen.
Ik was nog héel klein, en ik was nog dom.

Voor Lysia kregen dertig ptolomeeën
Mijn ouders en zij waren heel tevreeën;
’k Geloof, zij kregen niets voor Inias;

Die was gevlucht; zij deed haar eigen zaken;
Mijn ouders zeiden: goed zoû zij ’t niet maken,
Omdat zij een ontaarde dochter was.


Louis Couperus (1863-1923)
uit: Endymion





• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten