woensdag 9 maart 2016

Karel Eykman -- Ongelovig gebed

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* wikipedia
* dbnl
* de harmonie
* voorproefje Jaarringen









[1959]

Ongelovig gebed

Gezakt voor het tentamen dogmatiek
kom ik tot u in de kloostergang naast de Domkerk
voor een gebed met open ogen en gebalde vuisten.
Echt bidden lukt me niet, Heer, ik denk wat voor me uit.
Maar wat ik vragen wilde, nu ik hier toch ben:
Waarom zou ik toch doorleren voor dominee?
Waarom zou ik naar de hemelen verlangen
als ik liever deze aardige aarde bewoon?

Vergeef mij Heer als ik het zeg
maar eigenlijk wil ik van u weg,
op weg naar de stad en de mensen.
Die kant wil ik uit en daar kan ik u even niet bij hebben.

Of was u het die me daarheen stuurde?
Dan heb ik niks gezegd.
Of was u het die ook die richting opgaat?
Dan is het wat anders.
Amen.


Karel Eykman (1936)
uit: Jaarringen (2016)






• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten