maandag 5 juni 2017

Heleen Hildering -- Opruimen & Bedaarde gedachten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Maatstaf

• Heleen Hilderings 'saaie gedichten' verschenen in 1979 in de rubriek 'Dag in dag uit' in de Volkskrant, en werden het jaar daarop uitgebracht door de Bezige Bij. Er volgden een herdruk en een optreden op Poetry International, en daarna niets meer.






Opruimen

Een huis is een herhalingsoefening.
Eb en vloed van de voorwerpen
stort zich elke dag over mij heen.

Om niet verdrinken, ruim ik op
zoals ik bier drink tegen de verveling.
Wat haat ik vuil en rommel.

Maar schoonmaken haat ik meer.
Waarom kan ik niet dromerig
naar buiten staren, terwijl achter

mijn rug het huis zichzelf reinigt,
met behulp van een witte tornado.
Of als een moulinex bak- en braadoven.


*


Bedaarde gedachten

Ik kan uren
stilzitten en
niets doen.
Af en toe de
boodschappen
de was, het eten.

Meer niet.

Kijken naar het sop
zacht blazen
langzaam je
handen bewegen
in het warme water
de kopjes aaien.

Verder niets.


Heleen Hildering (1943)
uit: Saaie gedichten voor huisvrouwen (1980)





• Het opgeruimdste stripblad van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten