dinsdag 20 februari 2018

André van der Veeke -- Buitenaardse scherven & Clan

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

website
zeeland geboekt
cubra
meander









Buitenaardse scherven

Hoog boven de huizengrens droomt
mijn dochter haar voorspellende dromen

Waar ik niet komen kan, waar mijn leven
ophoudt ga ik op zoek naar haar

Ze heeft een andere naam gekregen
in een kamer op een gesloten afdeling

Als ik haar oude naam noem reageert ze
met de zware brom van haar zwijgen

Mijn arm die haar droeg en dragen moet,
wordt die nooit eens moe, vraagt ze

Jonglerend met buitenaardse scherven


*


Clan

Namen hopeloos gefixeerd door jaartallen
Het hiernamaals blijkt een register op internet
Ik ben op zoek naar ondergewaardeerde zwoegers,
haastig gestorven landarbeiders, dienstmaagden
Rauw volk van mijn clan, intussen bevorderd
tot de eeuwige stofvelden
Jan Jansen van Veken
Geboren circa 1650 te Terheijden
(Je duikt als eerste op, Adam van Veken!)
gehuwd met Catlijn, dochter van
Robertus van Gilsen en Johanna Cornelissen
Robbreght van Veecken, geboren op 03-05-1685
(Wat at je graag Catlijn?)
Sebastianus van der Veecke geboren op 16-01-1711 te Made
(Was jij de eerste Veecke met een zwakke rug, Sebastianus?)
Ik wil het chronische stof van jullie namen blazen
Wat van mij is krijg ik dagelijks van jullie
In onze hartkamers groeten we elkaar,
roepen leuzen die er niet om liegen:
Leve ons eeuwige leven!
Weg met onze tijdelijke dood!


André van der Veeke (1940)
uit: Dwangarbeider van de poëzie (2017)



• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten