zondag 11 februari 2018

Kees Klok -- Glasgow & Willemijn

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

weblog
wikipedia
liverse
npe








• Pas verschenen: Over de vloedlijn.



Glasgow

Je zei dat het herfstkleuren moesten zijn
en dat Glasgow daarom zo mooi was,

dat er een rivier stroomde
en dat je er soms de zon had

op dagen dat je voorzichtig buiten kwam,
maar meer om de wind te proeven.

Je klonk ingeblikt en soms of je
aan ruis onderhevig was.

Het stoorde je niet, je vertelde
eindeloos over een hert

dat dorstte naar waterstromen,
over de rivier die veelkleurig was,

en over de stad, die jou uiteindelijk toch wel
verzwelgen zou, ook zonder zon.


*


Willemijn

Het begon ermee dat ik zei
dat je de leukste poes had

van West-Europa en dat je dat
verkeerd wilde begrijpen,

dat het geen pas gaf
en flauw was en dat ik

geen idee had van al die zouteloze
zeikers en zuigers met hun puisten

die zichzelf zagen als jonge goden
met hun petjes, hun rapjes, hun joints

en hun headset, mindset, wistjijveelset en
dat die kutkat ook nog vlooien had.

Ik moest vooral bedenken dat ik
nog ouder dan haar vader was

en dat ik trouwens toch nog best iets
aan die kop hadden kunnen doen.


Kees Klok (1951)
uit: Over de vloedlijn (2017)





• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten