zondag 26 oktober 2014

Fernand Toussaint van Boelaere -- Even Tomboektoe voorbij

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* dbnl
* vlaamse schrijvers
* schrijversgewijs









Even Tomboektoe voorbij
begon mijn kameel aardig te draven.
Ik dacht : « wat krijgt het beest?
Het ruikt hier toch geen haver ...

Want al is ál dat zand
der woestenij (de zonne stak geweldig)
één goud : lijk een haverveld in Vlaandren! -
zand is daarom nog geen haver. »

Maar de kameeldrijver zei:
« prakkezeer niet, want even Tomboektoe voorbij
passen wijsheid noch oude Vlaamsche leuzen;
is ook verstand amper een bron van abuizen ».

« En waarom dan draaft dat beest
zoo aardig, even Tomboektoe voorbij? »
vroeg ik woest. « Ach kom, louter uit lust »,
zei hij, « en omdat het hem ook niks kan schelen ».

En 'k dacht: « 't kan, zijn ! Want hoe vaak heeft niet mijn hart
geklópt, wie weet voor wie, wie weet hoe diep,
alleenlijk maar omdat 't niet stil wou staan ...
Nog vóór ik Tomboektoe was voorbij ».


Fernand Toussaint van Boelaere (1875-1947)
uit: De gouden oogst (1944)







• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten