vrijdag 24 oktober 2014

Maria de Groot -- Dodenlijst

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* trouw
* dbnl
* bio
* paar gedichten
* bespreking









Dodenlijst

Ik lees de dodenlijst.
Ik lees al twintig jaar.
Vanaf mijn achtste jaar,
toen ik moet zijn bevrijd,
lees ik de dodenlijst.
Ik heb het alfabet
vader op zoon gezegd
en ben erdoor verteerd.
Ik heb de taal geleerd,
het reine woord van Lot,
het heiligste gebod,
de diefstal en de slaap
van Jacob en mijn heup
is op mijn vlucht ontwricht.
Toen is uit elke naam
de liefste opgestaan,
het kind, de vrouw, de man,
zij hebben zijn gezicht,
zij smeden zich een stem,
die diep in mijn gedicht
wil klagen, maar niet kan,
geen woord voor zoveel angst
en niemand waakt zolang.
En telkens lees ik weer
hetzelfde monogram,
de letters van het lam
dat met hen werd geslacht.


Maria de Groot (1937)
uit: Rabboeni (1966)








• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten